Poznajemy Lokalną Florę

Metoda realizacji złożonego zadania przy współpracy uczniów z różnych grup wiekowych.

Proces nauczania przebiega według schematu:

  • Wybór określonej rośliny z lokalnej flory przez uczniów.
  • Samodzielne pozyskanie informacji na temat wybranej rośliny.
  • Prezentacja zdobytej wiedzy na forum klasy lub szkoły, przygotowanie rysunku wybranej rośliny w czasie zajęć plastycznych.
  • Uproszczenie rysunków i ich wydruk w formacie 40×40 cm przez nauczycieli (zalecana technika: druk na płótnie).
  • Połączenie wszystkich wydruków (w sposób ustalony w grupie) w jedną planszę, która będzie zdobić wybraną ścianę szkoły.

W realizacji projektu starsi uczniowie służą pomocą przydzielonym im uczniom z młodszych grup.

Warunki wykorzystania

Nauczanie przedsiębiorczości w ramach zajęć biologii, plastyki oraz zajęć ogólnoszkolnych. Ewentualnie w toku zajęć dodatkowych lub na zajęciach w świetlicy szkolnej, co pozwoli wzmocnić element współpracy między różnymi grupami wiekowymi..

Udział kadry i zasoby

Bezwarunkowe: Udział nauczycieli, wychowawców i/lub opiekunów. Materiały konieczne do wykonania rysunków oraz wydruków.
Opcjonalne: Nauczyciel biologii i nauczyciel plastyki.

Efekty uczenia

  • Efekty uczenia
  • Rozwój umiejętności prezentacji.
  • Rozwój umiejętności komunikacji.
  • Nauka pracy zespołowej.
  • Nauka zarządzania czasem.
  • Nauka samodzielnego rozwiązywania problemów.
  • Nauka mentoringu (uczenia innych osób – w tym wypadku:
    młodszych dzieci przez starsze).

Ocena efektów

Zintegrowana z procesem nauczania. Nadzór
i obserwacja uczniów. Ocena efektów procesu.
Ewentualnie samoocena i wzajemna ocena uczniów.

Autor: Gilje skule (Norwegia) via TES Guide
Link: http://www.tesguide.eu/pl/tool-method/local-flora.htm