Poznajemy Lokalną Florę

Metoda realizacji złożonego zadania przy współpracy uczniów z różnych grup wiekowych.
Proces nauczania przebiega według schematu:
- Wybór określonej rośliny z lokalnej flory przez uczniów.
- Samodzielne pozyskanie informacji na temat wybranej rośliny.
- Prezentacja zdobytej wiedzy na forum klasy lub szkoły, przygotowanie rysunku wybranej rośliny w czasie zajęć plastycznych.
- Uproszczenie rysunków i ich wydruk w formacie 40×40 cm przez nauczycieli (zalecana technika: druk na płótnie).
- Połączenie wszystkich wydruków (w sposób ustalony w grupie) w jedną planszę, która będzie zdobić wybraną ścianę szkoły.
W realizacji projektu starsi uczniowie służą pomocą przydzielonym im uczniom z młodszych grup.


Warunki wykorzystania
Nauczanie przedsiębiorczości w ramach zajęć biologii, plastyki oraz zajęć ogólnoszkolnych. Ewentualnie w toku zajęć dodatkowych lub na zajęciach w świetlicy szkolnej, co pozwoli wzmocnić element współpracy między różnymi grupami wiekowymi..

Udział kadry i zasoby
Bezwarunkowe: Udział nauczycieli, wychowawców i/lub opiekunów. Materiały konieczne do wykonania rysunków oraz wydruków.
Opcjonalne: Nauczyciel biologii i nauczyciel plastyki.

Efekty uczenia
- Efekty uczenia
- Rozwój umiejętności prezentacji.
- Rozwój umiejętności komunikacji.
- Nauka pracy zespołowej.
- Nauka zarządzania czasem.
- Nauka samodzielnego rozwiązywania problemów.
- Nauka mentoringu (uczenia innych osób – w tym wypadku:
młodszych dzieci przez starsze).

Ocena efektów
Zintegrowana z procesem nauczania. Nadzór
i obserwacja uczniów. Ocena efektów procesu.
Ewentualnie samoocena i wzajemna ocena uczniów.

Autor: Gilje skule (Norwegia) via TES Guide
Link: http://www.tesguide.eu/pl/tool-method/local-flora.htm