Kula Śniegowa

Metoda rozwijająca umiejętności pracy grupowej. Opiera się na stopniowym przechodzeniu od pracy indywidualnej do pracy w dużej grupie.

Uczniowie opracowują przydzielone im zagadnienie. Początkowo każdy uczeń indywidualnie odnajduje informacje na zadany temat (np. wybranej planety w układzie słonecznym). Następnie uczniowie łączeni są w pary, wymieniają się informacjami i uzgadniają wspólne stanowisko. Kolejno pary łączy się w czwórki, które ponownie uzgadniają wspólne zdanie, w ósemki i dalej w zależności od liczebności klasy.

Warunki wykorzystania

Zintegrowane nauczanie przedsiębiorczości.

Udział kadry i zasoby

Bezwarunkowe: Udział nauczyciela, opiekuna lub wychowawcy.
Dostęp do źródeł informacji na zadany temat,
np. za pośrednictwem komputera z podłączeniem do internetu.

Efekty uczenia

  • Rozwój umiejętności komunikowania własnego zdania.
  • Nauka pracy w grupie.
  • Rozwój umiejętności krytycznego myślenia.
  • Rozwój umiejętności poszukiwania informacji.
  • Nauka formułowania wniosków.

Ocena efektów

Obserwacja i ocena efektów ćwiczenia
(treści ostatecznej prezentacji danego zagadnienia).

Autor: Szkoła podstawowa nr 37 w Łodzi im. Janusza Kusocińskiego
via TES Guide
Link: http://www.tesguide.eu/tool-method/stimulation-method–brainstorming-a-fable-from-a-mug-question-star-snowball.htm