Gazeta z Przyszłości

Metoda opierająca się na przygotowaniu przez uczniów gazety lub bloga z wiadomościami z wybranego dnia
z przyszłości (np. 31 stycznia 2030 r.).

Na lekcji omawiane są przygotowane przez uczniów materiały pod kątem ich wewnętrznej spójności
oraz ciągów przyczynowo-skutkowych i nieoczekiwanych zjawisk prowadzących do opisanych przez uczniów zdarzeń.

Warunki wykorzystania

Nauczanie na lekcjach WOS-u, języka polskiego, w toku godziny wychowawczej lub w trakcie zajęć pozalekcyjnych (np. koła dziennikarskiego).

Udział kadry i zasoby

Bezwarunkowe: Udział nauczyciela, opiekuna lub wychowawcy,
papier i tablica.
Opcjonalne: Dostęp do komputerów wyposażonych w edytor tekstów, prosty edytor graficzny i drukarkę oraz podłączenie do internetu.
Przydatne może być także zastosowanie tablicy interaktywnej.

Efekty uczenia

  • Rozumienie ciągów i złożonych zależności przyczynowo-skutkowych.
  • Umiejętność formułowania scenariuszy przyszłości i ich krytycznej oceny.
  • Świadomość wpływu własnego i wpływu społecznego na kształtującą się przyszłość.
  • Rozumienie zagadnień niepewności i ryzyka.

Ocena efektów

Obserwacja przebiegu zajęć, ocena wniosków formułowanych przez uczniów, ocena przydatności zajęć przez uczniów.

Autor: Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością;
inspirowane News of the Future
Link: Rozszerzony opis metody: Gazeta z przyszłości – Opis rozszerzony
inspiracja: http://www.newsoffuture.com/