Analiza Ukrytych Założeń

Metoda opiera się na prowadzeniu ustrukturalizowanej dyskusji na temat ukrytych założeń leżących u podstaw wybranych decyzji politycznych oraz ich spodziewanych skutków.
W oryginalnym ujęciu metody uczniowie dyskutują założenia i skutki wprowadzenia zmian w prawie wyborczym, które uzależniają znaczenie głosu od poziomu wykształcenia wyborcy.


Warunki wykorzystania
Nauczanie w ramach lekcji WOS-u lub godziny wychowawczej.

Udział kadry i zasoby
Bezwarunkowe: Udział nauczyciela lub wychowawcy.
Opcjonalne: Materiały drukowane i pomoce edukacyjne.

Efekty uczenia
- Umiejętność identyfikacji ukrytych założeń.
- Umiejętność krytycznego myślenia.
- Umiejętność samodzielnej oceny propozycji politycznych.
- Umiejętność odróżniania skutków od przyczyn.
- Umiejętność identyfikacji zależności wielokierunkowych.
- Umiejętność zrozumienia szerokiego kontekstu zagadnień.
- Zrozumienie znaczenia własnych wyborów.

Ocena efektów
Obserwacja przebiegu zajęć, ocena odpowiedzi na pytania podsumowujące dyskusję.

Autor: Curriculum Development Institute, Education Bureau (Hong Kong)
Link: Zaadaptowane tłumaczenie na stronie projektu: Analiza ukrytych założeń – Opis pełny (adaptacja polska); wersja oryginalna: http://www.edb.gov.hk/attachment/en/curriculum-development/kla/pshe/nss-curriculum/scenario%20analysis_eng.pdf