Analiza Ukrytych Założeń

Metoda opiera się na prowadzeniu ustrukturalizowanej dyskusji na temat ukrytych założeń leżących u podstaw wybranych decyzji politycznych oraz ich spodziewanych skutków.

W oryginalnym ujęciu metody uczniowie dyskutują założenia i skutki wprowadzenia zmian w prawie wyborczym, które uzależniają znaczenie głosu od poziomu wykształcenia wyborcy.

Warunki wykorzystania

Nauczanie w ramach lekcji WOS-u lub godziny wychowawczej.

Udział kadry i zasoby

Bezwarunkowe: Udział nauczyciela lub wychowawcy.
Opcjonalne: Materiały drukowane i pomoce edukacyjne.

Efekty uczenia

  • Umiejętność identyfikacji ukrytych założeń.
  • Umiejętność krytycznego myślenia.
  • Umiejętność samodzielnej oceny propozycji politycznych.
  • Umiejętność odróżniania skutków od przyczyn.
  • Umiejętność identyfikacji zależności wielokierunkowych.
  • Umiejętność zrozumienia szerokiego kontekstu zagadnień.
  • Zrozumienie znaczenia własnych wyborów.

Ocena efektów

Obserwacja przebiegu zajęć, ocena odpowiedzi na pytania podsumowujące dyskusję.

Autor: Curriculum Development Institute, Education Bureau (Hong Kong)
Link: Zaadaptowane tłumaczenie na stronie projektu: Analiza ukrytych założeń – Opis pełny (adaptacja polska); wersja oryginalna: http://www.edb.gov.hk/attachment/en/curriculum-development/kla/pshe/nss-curriculum/scenario%20analysis_eng.pdf